Je bent leidinggevende of kwaliteitscoördinator op een montessorischool of MKC èn je hebt je NMV diploma op zak. Je onderzoekt opnieuw je eigen situatie en je mentale modellen. Deze studie is voor 100 punten opgenomen in het schoolleidersregister.
De opzet
Deze studie bestaat uit acht bijeenkomsten van zes uur, een schoolbezoek en twee individuele coachgesprekken. Je rondt de studie af met een artikel en een show it.
De inhoud
Tijdens de verdiepende studie voor leidinggevenden verbinden we eigentijdse inzichten aan de montessorivisie. Elke bijeenkomst leiden Marit en Esther de spreker van de ochtend in. In de middag verdiepen we je montessorikennis en de koppeling naar de dagelijkse praktijk. Hoe kun je montessori nog zichtbaarder maken in je eigen school?
- Irma Pieper en Marit Montagne (De Plotter in Zutphen) vertellen over Montessori van 0 tot en met 13 jaar. We verbinden dit onderwerp met de perioden van groei en de voorbereide omgeving.
- Mark Mieras (Traject leerplezier) vertelt over de kracht van Leerplezier. We verbinden dit onderwerp met polarisatie van de aandacht en vrijheid.
- Esther Pelgrom (AVE.IK) vertelt over de lijn van het kind, de lijn van de leerkracht en de lijn van de directie. We verbinden dit onderwerp met klassenmanagement.
- Patrick Sins (Thomas More Hogeschool) vertelt over leren leren. We verbinden dit onderwerp met zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
- Sanne Uittien en Sibylle Schmoz (AVE.IK) vertellen over Kosmische educatie, vredesopvoeding. We verbinden dit met burgerschap, kennis en verwondering.
- Marije Boot (Boost by Boot) vertelt over de kracht van systemisch werken. We verbinden dit onderwerp aan de kracht van de heterogene groep en de cohesie maatschappij.
- Marit de Graaff (AVE.IK) vertelt over anders verantwoorden. We verbinden dit aan zicht op ontwikkeling.
- Robert van Woudenberg (AVE.IK en Passe Partout in Apeldoorn) vertelt over waarderend leidinggeven. We verbinden dit onderwerp aan vertrouwen en observeren.
- Jacquelien Bulterman (auteur van het boek ‘lerarentekort’) vertelt over vakmanschap. We verbinden dit onderwerp aan de houding van de leerkracht.
- Karen Heij (Parrhesiaonderwijsadvies) vertelt over de toetscultuur in Nederland. We verbinden dit onderwerp aan signaleren, observeren en registreren.
Elke bijeenkomst diepen we met jou een onderwerp uit, voeren gesprekken en krijg je feedback op je artikel.
De opbrengst
Je hebt een artikel geschreven en deze gepubliceerd op een zelfgekozen plek. Je hebt het artikel gedeeld met het team en je bestuur. Wanneer het artikel door de opleider is goedgekeurd, ontvang je het AVE.IK certificaat. Je herregistratie in het schoolleidersregister is voor 100 punten.
De studie zorgt voor inspiratie bij het schrijven van het nieuwe schoolplan en de verantwoording naar jezelf en naar buiten.
De opleiders
De studie wordt verzorgd door Marit de Graaff en Esther Pelgrom.
De kosten
De kosten bedragen € 2.600,- per deelnemer.
De data
We starten met de tweede groep op 10 januari 2025 in Amersfoort. De andere data zijn: 7 februari, 14 maart, 11 april, 16 mei, 20 juni, 26 september en 31 oktober 2025. Elke ontmoeting begin om 10:00 uur en is rond 16:00 uur afgelopen. Je hebt je artikel uiterlijk december 2025 gepubliceerd.
De studie gaat door bij een minimale groepsgrootte van 10 deelnemers. Is de groep nog te klein? Dan starten we op een later moment.